Olete te mõelnud, kas teie eakas lähedane saab kiiresti ja lihtsasti abi kutsuda, kui ta on kodus kukkunud või on teda tabanud mõni ootamatu terviserike? Aga mis siis, kui mobiiltelefoni pole käeulatuses või ta ei suuda seda pärast juhtunut parasjagu käsitleda?
Peamiselt eakaid ja puuetega inimesi igapäevaselt abistav ja kümneid elusid päästnud Medi häirenuputeenus on kõikjal Eestis toiminud juba kaksteist aastat. Häirenuputeenus aitab kauem iseseisvalt, turvaliselt ja väärikalt oma kodus elada. Üldiselt ei soovi eakas hooldekoju või laste juurde kolida, teab Paavo Ala, Medi häirenuputeenuse üks asutaja, üle dekaadipikkusest kogemusest ja pidevast suhtluses vanuritega. Ikka püütakse oma kodus elada nii kaua kui vähegi võimalik. Siin tulebki igapäevaselt appi häirenupp. See väike kellataoline ja veekindel nupp on maailma kõige lihtsam abivahend.
Õnnetuse korral – olgu see kukkumine, terviserike või isegi tulekahju – vajutab hättasattunu häirenuppu või tuvastab selles olev kukkumisandur ootamatu kukkumise. Nupuvajutuse peale helistab tema kodus kesksele asukohale paigutatud spetsiaalne käed-vaba hoolekandetelefon Medi abikeskuse 24/7 töötavatele operaatoritele. Temaga suheldes selgitatakse välja, kas ja mis on juhtunud. Isegi kui operaator vastust ei saa, antakse info edasi teadaolevatele kontaktisikutele.
Operaator saadab vajadusel kohale hoolealuse kontaktisiku – sugulase, naabri, sotsiaaltöötaja, kriitilisemal juhul ka kiirabi või päästeameti. Häirenupu eesmärk ja suurim kasu ongi kiire teavitamine abivajadusest ning abi võimalikult kiire saabumine. Sageli ongi abi saamise kiirus kriitiline, et kahandada õnnetusest tekkida võivaid tagajärgi ja pikaajalisi tüsistusi. Ilma häirenuputa on hädasolijad pahatihti mitmeid tunde või lausa ööpäevi oma kodus abita olnud. Kurvemal juhul polegi enam kedagi aidata.
12 aastaga on tänu Medi häirenuputeenusele kohapeale abi saadetud enam kui 5000 korral, sealhulgas üle paarisaja kiirabi ja isegi üks politsei väljakutse. Teadaolevalt on vähemalt 75 korral häirenupp aidanud hoolealuse elugi päästa, mille üle on õnnelikud nii hoolealused, lähedased kui ka väärt teenusepakkuja töötajad. Medi häirenuputeenus tagab eakale lähedasele tema enda kodus suurema turvatunde ja kõigile hoolivatele lähedastele meelerahu.
Sobivaimaks kinnituseks sellest on ühe Medi hoolealuse tütre Jaana tänusõnad: „Suured tänud teile kõigile, et aitasite meie isal kodus pikemat aega iseseisvalt elada ning olite meile abiks tema turvalisuse ning parema elukvaliteedi tagamisel rohkem kui aasta jooksul! Kindlasti soovitan Medi poolt pakutavat teenust ka teistele, kes seda vajama peaksid.“
Lisainfot saab Medi nõuandeliinil 661 8181, e-postil info@medi.ee ja veebist www.medi.ee. Vajadusel aitab Medi suhelda ka kohaliku omavalitsuse sotsiaalhoolekandeosakonnaga, et koostöös nendega Eestis üle 20 000 inimesele hädavajalik teenus kättesaadavaks teha.
Turvatunne ja lähedaste hingerahu ei saa olla privileeg, vaid inimõigus – igaüks peab end oma kodus kindlalt tundma ja saama seal võimalikult kaua iseseisvalt elada!